Geen reacties

In de meest recente onderzoek van de Consumentenbond naar automankementen komt Mitsubishi opnieuw als meest betrouwbare merk uit de bus. Het Japanse merk behaalde in de afgelopen jaren ook al de toppositie. Seat eindigde helemaal onderaan.

De resultaten zijn gebaseerd op een in 2015 en 2016 gehouden internetenquête onder eigenaren van een maximaal 10 jaar oude auto. De mankementen werd onderverdeeld naar urgentie: kon men überhaupt niet verder rijden, dan was de wegingsfactor 45 procent. Moest men direct naar de garage, maar lukte dat wel op eigen kracht, dan was de wegingsfactor 35 procent. Kon de reparatie wachten, dan was de wegingsfactor 20 procent. Alle gegevens zijn gemiddeld op het aantal ondervraagden, zodat marktleider Volkswagen Golf toch kon worden vergeleken met een minder populaire modellen.

Onverminderd komen de betrouwbaarste auto’s uit Azië, en dan vooral uit Japan. Zij bezetten de eerste 8 plaatsen. Mitsubishi eindigt bovenaan met een rapportcijfer 8,4. De tweede plaats wordt gedeeld door de merken Honda, Suzuki en Toyota (alledrie een 8,2). De derde podiumplek is voor de merken Daihatsu, Kia en Subaru (rapportcijfer 7,9). Volgens de Consumentenbod is Kia met een opvallende opmars bezig. Vorig jaar eindigde dit Koreaanse merk nog op plek10.

Alle andere merken scoren maximaal een 7,5. Hier is de volgorde op basis van het rapportcijfer Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Dacia, Fiat, Ford, Mazda, Skoda, Opel, Audi, Volvo, Volkswagen, Peugeot en Citroën. Deze merken scoren allemaal een voldoende. De Consumentenbond ziet een opvallende verbetering in het rapportcijfer van Renault. In voorgaande jaren werd dit merk nog geplaagd door kwalitatief ondermaatse modellen als de Mégane II en Laguna III, maar die tellen nu niet meer mee. Tegelijkertijd scoren de jongste Clio en Captur prima.

BMW is het eerste en enige premiummerk dat een onvoldoende (5,9) haalt. Vorig jaar was dit nog niet het geval. De Consumentenbond verklaart de verslechtering door het feit dat de 1-serie niet meer is meegenomen in het onderzoek vanwege te weinig enquêtedeelnemers. Vorig jaar was het aantal nog voldoende, en toen bleek dat model het heel behoorlijk te doen. BMW is nu alleen nog maar vertegenwoordigd met de 3- en 5-serie en die zijn een stuk reparatiegevoeliger.

De rode lantaarn is echter voor Seat. Dit merk kreeg voor de mankementgevoeligheid als rapportcijfer een 5,3. Dat ligt niet aan de Leon, maar wel aan de Altea (XL) en aan de Ibiza. Per saldo is de betrouwbaarheid het minst bij modellen van Franse en Duitse origine. De Consumentenbond signaleert dat de jongste generaties van Europese modellen (Audi A3, BMW 3-serie en Volkswagen Golf) aanmerkelijk minder vaak probleemgedrag vertonen.

Opvallend vindt de Consumentenbond de goede scores van hybride modellen, omdat dit concept een conventionele verbrandingsmotor combineert met een elektromotor, een grote accu en veel meet & regeltechniek. Dat zou op papier de storingsgevoeligheid groter moeten maken, maar de praktijk is anders. “Een mogelijke verklaring is dat de meeste hybrid emodellen tot op heden grotendeels van Japanse afkomst zijn”, aldus de Consumentenbond.

Elektrische auto’s bleven in het onderzoek buiten beeld, gezien de beperkte praktijkervaringen. Maar de Consumentenbond toont zich optimistisch: “Ze bevatten een simpelere aandrijflijn met veel minder onderdelen in de elektromotor(en) en zonder versnellingsbak. Kortom, er kan domweg minder kapot. De betrouwbaarheid van accu’s op de lange termijn is wel een aandachtspunt”.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd

* verplicht veld